در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر  

آژمان بیژنی‌نسب: «ایل‌خون»، تلفیقی است از فرهنگ ایل با شاهکار شکسپیر  

آژمان بیژنی‌نسب، کارگردان نمایش «ایل‌خون» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، گفت، «ایلخون»، نگاهی متفاوت به «مکبث» شکسپیر است که با فرهنگ ایل، ایرانیزه شده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرآنلاین، مسابقه تئاتر ایران، یکی از بخش‌های نمایش‌های صحنه‌‌ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که از یکشنبه تا چهارشنبه (یکم تا یازدهم بهمن) با حضور گروه‌های نمایشی، میزبان مخاطبان خواهد بود.

نمایش «ایلخون» به نویسندگی و کارگردانی آژمان بیژنی‌نسب روز یکشنبه، ساعت 19 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

بیژنی‌نسب، درباره داستان این اثر گفت: «نمایش «ایلخون» اثری برگرفته از داستان نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر است که در بستر ایل اتفاق می‌افتد.»

او ادامه داد: «درواقع این نمایش با تلفیق فرهنگ ایل ایرانیزه شده است.»

بیژنی‌نسب، ضمن اشاره به علاقه‌اش به آثار ویلیام شکسپیر افزود: «نمایشنامه‌های شکسپیر شاهکارهای ادبی هستند که هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نمی‌شود و من علاقه زیادی به آن‌ها دارم. به همین دلیل سال‌هاست که روی متون نمایشی این نویسنده کار کرده و تلاش می‌کنم با تطبیق آن‌ها و نزدیک کردن‌شان به فرهنگ بومی_ایرانی خودمان روایتگر این آثار باشم.»

او افزود: «کار قبلی من با نام «هملُر بیژنی» نیز در این راستا و بر اساس نمایش «هملت» با ایرانیزه شدن شخصیت‌ها و وقایع روی صحنه رفت. ازآنجاکه «مکبث»، به دغدغه‌های من بسیار نزدیک بود و می‌توانست با بر تن کردن لباس ایل و قرار گرفتن در بستر زندگی ایلیاتی، فرهنگ و آداب‌ورسوم خودمان را به نمایش بگذارد و با نگاهی جدید و کمتر دیده‌شده اجرا شود؛ در تجربه اخیرم به سراغ این اثر رفتم.»

این کارگردان درباره روند برگزاری جشنواره هم توضیح داد: «قطعاً جشنواره با محدودیت مالی مواجه است اما اگر امکان‌پذیر بود که تمامی اعضای گروه‌ها تا آخرین روز جشنواره فرصت حضور و تماشای آثار یکدیگر را داشته باشند، اتفاق بهتری رقم می‌خورد و آن‌ها می‌توانستند از تجربیات و دانسته‌های دیگر شرکت‌‌کنندگان آگاه شوند.»

بیژنی‌نسب در پایان گفت: «خوشبختانه ستاد اجرایی جشنواره ما را به‌خوبی راهنمایی کرده و پذیرای گروه‌ها هستند و امیدوارم روند اجرا و برگزاری این رویداد بزرگ هنری هر سال بهتر از سال قبل پیش برود.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای

شاهد پیوند: گروه‌های نمایش خیابانی، نیاز به آموزش و مشاوره دارند
گفت‌وگو با یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای

شاهد پیوند: گروه‌های نمایش خیابانی، نیاز به آموزش و مشاوره دارند

شاهد پیوند، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، آموزش و مشاوره هنری برای گروه‌های نمایشی را امری ضروری دانست تا باعث افزایش کیفیت آثار خیابانی کشور شود.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌وگو با محمد نجاری، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای پارس، پتانسیل جهانی شدن دارند
گفت‌وگو با محمد نجاری، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای پارس، پتانسیل جهانی شدن دارند

محمد نجاری، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، آثار برگزیده این رویداد را به شرط دقت‌نظر بیشتر و دراماتورژی مناسب، قابل ارائه در سطح جهانی دانست.

|

نظرات کاربران